Gymnasieelever sikrede sig hjerte-investering fra ’Løverne’: ”En hyldest til unge iværksættere”

Virksomheden DeSonic, der laver foliecovers med unikke motiver til computere, gik fra ”Løvens Hule” med en investering fra Mia Wagner og Jesper Buch og flotte ord med på vejen fra de garvede investorer.

”I er et kæmpe forbillede”, ”livsbekræftende” og ”lad det være en hyldest til unge iværksættere”. Det var blot nogle af de flotte ord fra de fem ’løver’, iværksætterne bag virksomheden DeSonic, der laver foliecovers med unikke motiver til computere, torsdag aften kunne forlade det populære DR-program ”Løvens Hule” med.

De tre iværksættere Gustav Kankelborg (19), Nicolaj Bertelsen (18) og Jonas Hornbæk (18) fik samtidig to kompetente investorer med ombord, da Mia Wagner, co-founder Nordic Female Founders, og Jesper Buch, Guerrilla Capital, købte 40 procent af virksomheden for 200.000 kroner.

Det var en drøm, der gik i opfyldelse, da først Jesper og derefter Mia sagde, de gerne vil være en del af DeSonic. Det er et kæmpe skulderklap, at to så store forbilleder tror på os som unge iværksættere og på vores forretning, og vi har allerede i fællesskab taget virksomheden til et helt nyt stadie,” siger Gustav Kankelborg, Nicolaj Bertelsen og Jonas Hornbæk, foundere af DeSonic.

For investor Jesper Buch betyder det noget helt særligt at få mulighed for at hjælpe unge iværksættere godt på vej på deres iværksætterrejse.

Det her er en hjerteinvestering. Jeg blev fanget af drengenes store drive og passion, og deres fortælling om, hvilke bump de har mødt på vejen til at stifte virksomhed som unge under 18. Det er afgørende, at vi i Danmark ikke bremser unge iværksættere, der har lyst til og mod på at skabe deres egen forretning i en tidlig alder. De er vores fremtid,” siger Jesper Buch.

DeSonic er skabt med ønsket om at give alle mulighed for at vise, hvem de er, ved at personliggøre bagsiden på deres laptops og på den måde diffentiere sig på en ny og innovativ måde. Virksomheden tilbyder blandt andet foliecovers med motiver fra en række anerkendte kunstnere, lige som private og virksomheder også kan designe deres egne foliecovers.

Har rykket sig markant
Når de tre iværksættere ikke lige arbejder for at vækste virksomheden, går de i 3.G på Midtbyens Gymnasium i Viborg. Det var her, DeSonic begyndte som et skoleprojekt, som førte til, at iværksætterne blandt andet deltog i og vandt regionsmesterskaberne for unge iværksættere i region Midtjylland.

Siden ”Løvens Hule” blev optaget, er der sket meget i virksomheden. DeSonic er blandt andet flyttet i nye lokaler, hvor der er blevet sat gang i egen produktion, webshoppen er blevet udviklet yderligere, og så er der kommet nye kunstnere med.

Vi har i løbet af de seneste par måneder set, at DeSonic virkelig kan eksekvere. De har rykket sig markant på en række parametre, og strategien for fremtiden er blevet finpudset. Vi tror derfor rigtig meget på, at der ligger stor vækst forude, og vores hold nyder at hjælpe de tre unge, inspirerende iværksættere godt på vej,” siger Mia Wagner.

DeSonic har flere nye tiltag i støbeskeen og glæder sig blandt andet over netop at have lavet samarbejder med en række Superligaklubber, så fodboldfans landet over også kan vise deres tilhørsforhold på deres computere.

Der er virkelig sket meget med virksomheden. Vi er et helt nyt sted og er i gang med at lukke en række nye aftaler, der betyder, at vi giver mulighed for at endnu flere kan udtrykke deres identitet ved hjælp af DeSonic. Samtidig begynder rigtig mange virksomheder at få øjnene op for de mange muligheder, de har for at kunne vise eksempelvis nye kampagner med vores foliecovers. Vi forventer stor vækst i antallet af ordre til både private og erhverv, og så har vi en drøm om også snart at skalere virksomheden til udenlandske markeder,” siger Gustav Kankelborg, Nicolaj Bertelsen og Jonas Hornbæk.

De tre stiftere bliver studenter til sommer og planlægger derefter at gå fuldtid med virksomheden.

• DeSonic laver foliecovers med print til laptops med ønsket om at give alle mulighed for at udtrykke deres unikke stil. Virksomheden samarbejder med en række kunstnere, lige som kunder også selv kan uploade deres ønskede motiv. DeSonic sælger også til virksomhedskunder

• DeSonic blev stiftet af Gustav Kankelborg, Jonas Hornbæk og Nicolaj Bertelsen i april 2021. Virksomheden hed i begyndelsen DeSonic Nordic, men er nu blot kendt som DeSonic

• Virksomheden har produktion og lager i Viborg

• De tre stiftere er henholdsvis 19 og 18 år gamle og går i 3.G på Midtbyens Gymnasium i Viborg, hvor de har studieretningen innovation og iværksætteri