Trine skabte sit eget slow fashionbrand som 51-årig – nu har hun fået investering

Trine Weber Carlsen har været en del af den danske modebranche i en årrække. Som 51-årig tog hun springet og lancerede sit helt eget slow fashionbrand Seamless Basic. Nu har hun fået Mia Wagner og Nordic Female Founders med som investor.

”Jeg er ikke 25 længere, men jeg valgte alligevel at satse alt på ét bræt.”

Sådan siger iværksætter Trine Weber Carlsen om skabelsen af sin modevirksomhed Seamless Basic. Som 51-årig valgte hun at gå all in på drømmen. Fem år tidligere havde hun taget springet til at blive selvstændig freelancer i modebranchen, og nu var hun klar til at starte sit eget brand.

”Det er måske en lidt utraditionel alder, jeg valgte at starte Seamless Basic i. Men jeg havde en så stærk fornemmelse af, at der var noget i tiden, der godt kunne bære next level basics. At man gerne ville give lidt mere for kvalitets basistøj. Og så vidste jeg, at jeg ikke ville opfinde nye kollektioner hver sæson. Hvis jeg skulle gøre det selv, skulle det være på på en måde, hvor jeg ikke blev fanget i det hamsterhjul, som tøjbranchen ellers kan være,” siger Trine Weber Carlsen, stifter af modebrandet Seamless Basic.

Og der var ikke langt fra tanke til handling. Trine Weber Carlsen brugte sine mange års erfaring fra modebranchen til at skabe et tøjmærke bestående af tidsløse basisstyles i eksklusive kvaliteter som merinould, mulberry silke, bomuld og recycled silke, der holder uagtet sæsoner og tendenser. Alle materialer er naturlige og uden sømme i siderne.

Tøjbrandet er et såkaldt slow fashion brand, der gør op med modebranchens skiftende sæsoner. Alle varerne er på lager hele tiden og kan købes og bestilles året rundt. Der holdes heller ikke udsalg, og på den måde undgås spild til eksempelvis kollektionsprøver til nye kollektioner, og ingen styles går af mode og går til spilde.

Investor Mia Wagner og hendes virksomhed Nordic Female Founders tror på, at der er et stort marked for Seamless Basic. I torsdagens DR-program ”Løvens Hule” blev investoren betaget af tøjets kvalitet og ikke mindst af stifter Trine Weber Carlsen og valgte at investere i virksomheden.

”Trine er allerede kommet langt som ene kvinde. Hun har indtil nu været et ’one woman show’ og har skabt nogle rigtig gode produkter. Og så er det bare en kæmpe inspiration, at hun valgte at springe ud som iværksætter midt i livet. Jeg håber, at hun kan være et forbillede for de massevis af kvinder, jeg ved, sidder derude med gode idéer og ambitioner, men som tøver med at hoppe ud i det, måske fordi de er langt på deres karrierevej,” siger Mia Wagner, co-founder og direktør i Nordic Female Founders.

Tøjet sælges igennem virksomhedens egen webshop og i flere butikker. Virksomheden har været i gang siden efteråret 2018, og Trine Weber Carlsen fortæller i programmet, at Seamless Basic sælges hos 45 forhandlere i Danmark og 10 i Holland.

Siden programmets optagelse for 5 måneder siden er det gået stærkt. I dag er Seamless Basic også at finde i forretninger i Schweiz, Østrig, Tyskland og Japan, og der er nu i alt 160 forhandlere. Og med den nye investor ombord er ambitionerne store.

”Vi udbygger lige nu markant antallet af udenlandske forhandlere online og fysisk, ligesom målet i høj grad også er at få vores egen webshop udvidet og målrettet til endnu flere lande. Siden optagelserne har vi ansat flere medarbejdere, så jeg ikke længere er alene i virksomheden, og jeg tror på, at vi med Nordic Female Founders ombord nu har det helt rigtige setup til at kunne gøre Seamless Basic til det naturlige valg af eksklusive basis styles hos endnu flere forbrugere verden over,” siger Trine Weber Carlsen.

Investoren tror på stor udenlandsk succes.

”Der er stor vækst i sigte for Seamless Basic. Det har vi allerede fået en forsmag på de seneste måneder, hvor flere internationale markeder har taget imod tøjet med kyshånd. Trine har ramt noget helt rigtig i en tid, hvor vi ønsker os gode basisprodukter, der holder længere og er tidsløse i designet. Nu skal vi etablere os på de nye markeder og samtidig brede os til endnu flere,” siger Mia Wagner.

• Seamless Basic er basistøj i eksklusive materialer, som kan købes hele året og altid er på lager

• Trine Weber Carlsen stiftede virksomheden i efteråret 2018. Hun har tidligere i en årrække været indkøbschef hos tøjfirmaet Metropol og arbejdet for tøjbrandet Soulland

• Trine Weber Carlsen var 51 år, da hun startede Seamless Basic

Trine Weber Carlsen, founder Seamless Basic 28 14 72 12