Hvad er iværksætteri?

Iværksætteri er populært i Danmark. Det er flyttet ind i bedste sendetid, og mange følger med i, hvordan modige iværksættere kaster sig ud på spændendeiværksætterrejser. Der er dagligt nyheder om dansk iværksætteri i medierne, og man kan også følge mange af iværksætterhistorierne på iværksætternes sociale medier. Men hvad betyder iværksætteri, hvad er iværksætteri, og hvad er en iværksætter? Det dykker vi lidt ned i her. 

Kigger vi efter en iværksætteri definition, er Den Danske Ordbog et godt sted at starte. Her defineres iværksætteri som ”det at udvise initiativ og sætte nye aktiviteter i gang, især ved at begynde egen erhvervsvirksomhed”. Iværksætteri kan altså ifølge ordbogen defineres som det at sætte noget nyt i gang. Initiativ er et nøgleord.  

Slår vi ordet iværksætter op for at få en iværksætter definition, er svaret lidt mere specifikt: ”person som starter egen virksomhed”. Man er altså ifølge ordbogen iværksætter, når man starter sin egen virksomhed.  

Mange mennesker går rundt med masser af gode idéer til iværksætteri. De bliver iværksættere idet, de omsætter idéen fra tanke til handling og altså fører den ud i livet. Går du selv rundt med en god idé, og har du en iværksætterdrøm, så er det en god idé at sætte dig ned og arbejde på, hvordan du flytter dig fra idé til forretningsplan.

Hvorfor er iværksætteri vigtigt for Danmark?

Danmark er et iværksætterland. Vi er gode til at finde på nye idéer og at føre dem ud i livet. Hvert år springer masser af mennesker ud som nye iværksættere med stort gåpåmod og tro på succes.  

Hvorfor er iværksætteri vigtigt for Danmark, spørger du måske. Det er det, fordi det dansk iværksætteri er en stor del af dansk erhvervs fortid, nutid og fremtid.   

Vi er i Danmark dygtige til at tænke nyt. Se bare på LEGO, Grundfos og Skype for blot at nævne et par store danske virksomheder med succes. Man glemmer let, at de også startede som små iværksættervirksomheder, som alle begyndte med en god idé, for i dag beskæftiger de tusindvis af mennesker.  

Det er netop det, iværksætteri blandt andet kan. Det skaber masser af nye job, og blandt andet derfor er iværksætteri vigtigt for Danmark.  

Dansk iværksætteri har også fundet vej ind på Christiansborg, da der i Danmark kom en iværksætter som minister i maj 2018 med Tommy Ahlers udnævnelse til Uddannelses- og Forskningsminister.

Hvilke danske iværksættervirksomheder findes der?

Vi har masser af danske iværksættervirksomheder, som buldrer afsted. Har du for eksempel tænkt over, at når du spiser en af Johan Bülows lakridser fra hans virksomhed Lakrids by Bülow, så sætter du tænderne i et stykke dansk iværksætteri? Det gør du også, når du nyder en lækkeri fra The Mallows eller Wally and Whiz.

Måske har du også lagt mærke til pizzakæden ILD.PIZZA, der hastigt spreder sig til mange danske byer lige nu. Det er også en dansk iværksættervirksomhed, ligesom det også er tilfældet for en virksomhed som Goodiebox.

Der findes også mange danske it iværksættere. Tech iværksætteriet blomstrer, og her har du måske stiftet bekendskabt med de danske iværksættervirksomheder Too Good To Go, Happy Helper og Pleo. 

Mange af de danske iværksættereventyr fortsætter uden for landets grænser, når det lykkes de danske iværksættervirksomheder at skalere til udenlandske markeder og få succes der.

Nogle af de danske iværksættervirksomheder, der lige nu har international succes, er Zendesk, Vivino og MATE.Bike.

Hvor mange kvindelige iværksættere er der i Danmark? 

Selvom vi i Danmark er kendt for at have masser af iværksætteri, halter vi fortsat bagud på antallet af kvinder, der vælger at starte egen virksomhed, når vi sammenligner os med andre lande. Cirka 4 procent af danske kvinder i alderen 18-64 år er nye iværksættere. Det kan man blandt andet læse i denne analyse fra Dansk Erhverv.  Til sammenligning er tallet i Norge 5,1, i Sverige 5,8, i Irland 9,0 og i USA 16,6.

Der er færre iværksætterkvinder, end der er mandlige iværksættere, og andelen af kvinder i Danmark, som er nye iværksættere, er kun halvt så stor som andelen af danske mænd, der vælger at springe ud i deres første iværksættereventyr.  

Det står heller ikke godt til med de investerede midler i kvindelige iværksættere. Andelen af de investerede midler, der globalt går til startups skabt af kvindelige founderteams, er nemlig faldet fra 2,8 procent til 2,3 procent. I Danmark går endnu færre af investeringerne til de kvindelige iværksættere, for en undersøgelse viser, at kun cirka én procent af investeringer i Danmark i 2019 gik til virksomheder skabt af kvindelige founderteams. 

Cirka hver fjerde virksomhed er stiftet af en kvinde.

Hvilke kvindelige iværksættere i Danmark er der?

Selvom vi ikke har lige så mange kvindelige iværksættere i Danmark, som vi har mandlige, har vi nogle utroligt dygtige iværksættere.

Nogle af de kendte danske kvindelige iværksættere er Birgit Aaby, der står bag rengøringsuccesen Combi Service, Malene Birger, der står bag modeimperiet By Malene Birger og Le Gammeltoft, der er grundlægger af mediet Heartbeats.

I foråret 2021 udgav Dansk Erhverv publikationen ’25 kvindelige iværksættere du bør kende’, da de ønsker at sætte fokus på, hvor mange fantastiske danske kvindelige iværksættere, der findes, og dermed give flere kvindelige iværksættere mulighed for at finde rollemodeller at spejle sig i.  

De 25 danske kvindelige iværksættere fra Dansk Erhvervs publikation er: Maiken Paaske fra Beauty Match, Nima Tisdal fra Blue Lobster, Sahra Josephine Hjorth fra CanopyLAB, Clionadh Martin fra Coalescent Mobile Robotics, Jenifer Clausell-Tormos fra Develop Diverse, Petra Kaukua fra Eat Grim, Mette Lyngholm fra EYDA, Anna-Sophie Hartvigsen fra Female Invest, Camilla Falkenberg fra Female Invest, Emma Due-Bitz fra Female Invest, Mathilde K. Jakobsen fra Fresh.Land, Lisa Dalsgaard fra GoodiePack.com, Pernille Sandberg Bech fra Goodtalks, Le Gammeltoft fra Heartbeats, Stine Schulz fra Learningbank.io, Johanne Staugaard Johansen fra Maple, Trine Hansen fra Party In A Box, Stine Mølgaard Sørensen fra Radiobotics, Suzanne Lauritzen fra Raffle, Frederikke Antonie Schmidt fra Roccamore, Anne-Louise Thon-Jensen fra SDG Lead/SDG Invest, Anna Stelvig fra Studymind, Sophie Bohr Grønbæk fra Undo, Betina Langemark fra WARD 24/7 og Pernille Lotus fra WeAreCube. 

Der er også mange kvindelige iværksættere, der har deltaget i det populære iværksætteriprogram Løvens Hule. Her har du måske oplevet Mette Lyngholm fra EYDA og Anna Grantland fra LOCKED, der begge forlod Løvens Hule med en investering fra Nordic Female Founders og Mia Wagner. Katrine Lee Larsen fra Copenhagen Cartel har også deltaget i Løvens Hule, lige som Camilla Balle fra Basic Apparel, Marie Grew fra Moonboon, Louise Holm fra SalesStyling, Trine Hansen fra Party In A Box, Mette Neerup Mariager fra That’s Mine, Sofie Hafström Nielsen fra Comeat og Lisbeth Grove Mikkelsen er nogle af de mange andre seje iværksætterkvinder, der har lagt vejen forbi Løvens Hule.  

Internationalt er der og har der igennem tiden også været rigtig mange dygtige kvindelige iværksættere. Af kendte nulevende iværksættere kan der blandt andet nævnes Sophia Amoruso, der grundlagde Nasty Gal og Girlboss Media, Arianna Huffington fra Thrive Global, Sara Blakely, der står bag Spanx, Kylie Jenner fra Kylie Cosmetics og grundlæggeren af den amerikanske datingtjeneste Bumble Whitney Wolfe Herd.  

I Danmark findes der flere kvindelige iværksætternetværk. Blandt andet har Nordic Female Founders et netværk for kvindelige iværksættere.

Hvornår skal du have en investor med?

Det kan være svært at afgøre, præcist hvornår ens virksomhed er klar til at få en investering, og hvornår det rigtige tidspunkt at få en investering er. Det er vigtigt at overveje grundigt, hvorfor du gerne vil have en investor ind i din virksomhed, for det kan samtidig hjælpe dig til at blive skarpere på, hvilken type investor du har brug for at få ind i din virksomhed.

Investorer kan bidrage med mange ting. Det åbenlyse er naturligvis, at de kan tilføre din virksomhed kapital, så du har mulighed for at gå nogle nye veje. Det kan være, en investering er det, der skal til for, at du har økonomisk rum til at skalere din virksomhed. Men det kan også være, du kigger dig om efter en investor, fordi du har brug for at få tilført nogle kompetencer og erfaringer, du ikke selv besidder.

Mange investorer kommer selv fra en baggrund i dansk erhvervsliv eller dansk iværksætteri. Måske har de været på en vækstrejse, du også drømmer om at kunne begive dig ud på, og så er deres erfaringer guld værd for dig. Med deres viden og netværk kan du hurtigere træffe de rigtige valg for virksomheden.