Det danske sportstøjsbrand EYDA, der laver sportstøj til kvinder, der er behageligt for alle kropsformer, har for alvor fået fat i det danske marked.
Virksomheden kommer ud af det netop afsluttede regnskabsår med et resultat på 7,2 millioner kroner efter skat. Året før kunne EYDA præsentere et resultat på omkring 300.000 kroner. Virksomheden har samtidig præsteret at mangedoble sin omsætning til nu over 25 millioner kroner mod cirka 3,5 millioner kroner året før.
”Vi er selvfølgelig rigtig glade for resultatet, men et lige så vigtigt succesparameter er, at vi kan se, at kunderne kommer tilbage og køber mere end et par tights. Det viser, vi har nogle stærke produkter, som kvinder er glade for, og vi kan se, at det er mange forskellige kvinder, der køber vores produkter. Det betyder, at vores mission om at skabe træningstøj, som er behageligt og passer til mange forskellige kvindekroppe er lykkedes, og det gør mig så stolt,” siger Mette Lyngholm, medstifter af EYDA.
Produkternes design og kvalitet, et stærkt univers på de sociale medier og et stort hold af engagerede ambassadører har været med til at skabe loyale kunder, der vender tilbage til sportsbrandet igen og igen.
Investor fra Nordic Female Founders Mia Wagner peger på de unikke profiler i founderteamet, administrerende direktør Casper Jeppesen, kreativ direktør Mette Lyngholm og kommerciel direktør Andreas Lindberg Birkebæk, som helt afgørende for EYDAs succes.
”Det er et utroligt flot resultat af hele EYDA-holdet, og jeg er dybt imponeret af det dygtige founderteam. Med deres forskellige kompetencer er de noget nær det komplette founderteam, der supplerer hinanden rigtig godt, og det er nøglen til den position på markedet, de har formået at indtage,” siger Mia Wagner, investor og co-founder Nordic Female Founders.
Unikt univers med plads til alle skaber efterspørgsel
EYDA er bygget på mottoet ’Do what you can’ og hylder på deres platforme dagligt, hvordan vi alle gør, hvad vi kan med de ressourcer, vi har. Træning skal være for alle, og det er netop dette univers med plads til alle, EYDA oplever, kvinderne kan se sig selv i og ikke finde andre steder.
Brandet er især kendt for deres mange forskellige modeller af tights, der er udviklet til at passe forskellige kvindekroppe. Virksomheden oplever stadig stigende efterspørgsel og arbejder på at kunne henvende sig til endnu flere forskellige kvinder med deres produkter.
Det er heller ikke kun danske kvinder, der skal kende EYDA. Virksomheden har netop bevæget sig ind på det svenske marked, og en lancering i Norge er også lige på trapperne.
”Vi ser lige så stille, at der sker noget i Sverige, og det gør os utroligt glade, at folk tager brandet til sig. Det er en vigtig del af EYDA-strategien, at brandet udelukkende sælges i vores eget univers på vores webshop, og det er også tilfældet i Sverige og Norge. Vi går lige som i Danmark til markederne ved at samarbejde med lokale ambassadører, der forstår og repræsenterer brandet, men vi er opmærksomme på, markederne også er forskellige. Så vi går nysgerrigt til arbejdet og synes, det er vildt meningsfyldt at se, hvordan EYDA spreder sig til kvinder i hele Norden,” siger Mette Lyngholm.
Fakta:
EYDA blev stiftet i 2018 med en vision om at skabe træningstøj, der er behageligt uanset kropsform
EYDAS kontor ligger i Ikast, og lageret er placeret i Herning
Virksomheden udvikler og designer selv alt fra bunden og får det produceret i Kina. EYDA sælger udelukkende tøjet på sin egen webshop
Mia Wagner, som investerer på vegne af Nordic Female Founders, og Jesper Buch, som er en del af Guerrilla Capital, har investeret i EYDA. I EYDAs bestyrelse sidder på vegne af Guerrilla Capital Matias Møl Dalsgaard, CEO i GoMore og på vegne af Nordic Female Founders Anne Stampe Olesen, co-founder og direktør i Nordic Female Founders