Sportspigen og supernørden sikrede sig nøje udvalgte investorer

Der var rift om duoen Mette Lyngholm og Casper Jeppesen fra sportstøjsbrandet EYDA i ”Løvens Hule”. Virksomheden, der skaber tøj til alle kvinder uanset alder og størrelse, kunne forlade løvehulen med to begejstrede investorer i ryggen.

”Sportspigen og supernørden” og ”en fed kombination”. Sådan beskrev serieinvestor Jesper Buch Mette Lyngholm og Casper Jeppesen, der sammen har grundlagt sportstøjsbrandet EYDA, i aftenens afsnit af DR-programmet ”Løvens Hule”.

Influenceren og økonomen fik også en fed kombination med sig fra løvehulen i form af investorerne Mia Wagner, der investerede på vegne af Nordic Female Founders, og netop Jesper Buch. Begge købte 10 procent af virksomheden.

Præcis de to investorer havde Mette Lyngholm og Casper Jeppesen på forhånd udset sig.

”Mia er med sin profil og sine værdier det helt rigtige match omkring brandet EYDA. Jesper har vist, han ved, hvordan man vækster et tøjbrand markant, og vi tror på, de begge kan være med til at løfte virksomheden til et helt nyt niveau,” siger Mette Lyngholm, medstifter af EYDA.

EYDA er bygget på budskabet om ’Do what you can’ og hylder, at vi gør, hvad vi kan, med de ressourcer, vi har. De har en ambition om at bidrage til, at alle danske kvinder skal føle sig tilpas som dem, de er, og tøjet er således designet til at føles godt for alle kvindekroppe.

”EYDA har bygget en stærk forretning på deres fantastiske vision om, at træning skal være for alle, og den måtte jeg og Nordic Female Founders bare være en del af. Man får virkelig lyst til at bevæge sig, når man får det her tøj på, og jeg glæder mig til, at vi sammen skal give endnu flere kvinder en god følelse, når de er aktive,” siger medstifter af Nordic Female Founders og investor Mia Wagner.

Sportstøjsbrandet sælges hos virksomhedens egen webshop, og blandt andet via et dedikeret hold af loyale influencers er det lykkedes virksomheden med base i Ikast at udbrede kendskabet til brandet og vækste omsætningen markant. Siden sommer har virksomheden ansat fem nye medarbejdere, og sportstøjsbrandet har en forventning om en to-cifret millionomsætning i år, der er virksomhedens tredje regnskabsår.

Investor Jesper Buch tror på, der er potentiale til endnu mere.

”EYDA kan allerede nu vise meget fine tal, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de tal kan blive enorme, også inden for kort tid. Vi har et godt produkt og en stærk strategi og vision, og så kan det altså stadig godt lade sig gøre at blive store inden for online tøjsalg både i Danmark, men også internationalt,” siger Jesper Buch.

• EYDA er et sportsbrand stiftet af Mette Lyngholm og Casper Jeppesen i 2018
  • EYDAS kontor og lager ligger i den midtjyske by Ikast, hvor begge de to stiftere er vokset op
  • Virksomheden udvikler og designer selv alt fra bunden og får det produceret i Kina. EYDA sælger udelukkende tøjet på sin egen webshop og har været i gang på det danske marked i omkring to år
  • Idéen til EYDA kom, da medstifter Mette Lyngholm mærkede en mangel i markedet og for høje priser hos mange konkurrenter. Som influencer blev hun tilbudt at indgå et samarbejde med et sportstøjsmærke og lægge navn til de nye produkter. Men Mette Lyngholm ville sikre kvaliteten af produkterne og ikke bare lægge navn til. Efterfølgende besluttede hun sig derfor for at starte sit eget brand sammen med Casper Jeppesen, der på dette tidspunkt boede i Kina og derfor kunne opbygge et tæt forhold til de kinesiske producenter