Iværksættere stormer frem med smart
el-tankning

Ejerne af virksomheden TakeCHARGE, Christian Uttrup og Thomas Rybak, købte begge el-bil under corona-epidemien, og savnede en smartere løsning til opladning af bilernes batterier.

- Vi syntes ikke, at der var gode løsninger på markedet til hjemmeladning, og vi ville hellere have et simpelt koncept med større selvbestemmelse og fleksibilitet, så kunden kun betaler for sit eget forbrug, uden at være bundet til et bestemt netværk, og må holde i kø ved netværkets ladestationer, forklarer Thomas Rybak.

De to venner og familiefædre er gode eksempler på, hvor powerfuldt det kan være at slå forskellige kompetencer sammen til en virksomhed. Thomas Rybak er flyveleder i Københavns Lufthavn og har erfaring med kodning, og Christian Uttrup har en baggrund som forretningsudvikler i farmabranchen.

De tager føring på en nytænkende måde: Levering af hjemmeladere til el-biler, mulighed for at tanke ved alle offentlige ladestationer og automatisk refusion af elafgift på regningen.

Buldrende vækst i en coronatid

TakeCHARGE blev lanceret i april 2020 og nåede et millionoverskud allerede i det første regnskabsår. På trods af et mere udfordrende 2022 er væksten fortsat, og de har rundet en omsætning på 17 mio. kr.

- Vores løsninger er blevet taget godt imod, lyder det beskedent fra de to iværksættere.

Deres forretningsidé opstod, da de begge købte elbil.

- Vi oplevede, at man som kunde blev tvunget til at leje en ladeboks og at være bundet til et abonnement med fast pris, uanset om man kørte 10 eller 50.000 km. om året. Man var også bundet til et ladenetværk, så man risikerede at holde i kø ved en lader, selvom der var frem frie ladere fra en anden operatør lige ved siden af, forklarer Christian Uttrup.

Egen kodning giver frihed

I 2012 indførte Folketinget rabat på elafgifter for el-biler, og ordningen er ad flere omgange blevet forlænget til 2030. Med sin erfaring i at kode har Thomas Rybak opbygget et it-system, der gør det muligt at aflæse kundens strømforbrug og automatisk søge refusion af el-afgiften på regningen. Samtidig har TakeCHARGE-parret indgået samarbejdsaftaler, som giver deres kunder mulighed for at lade bilen op på tværs af offentlige ladeudbydere.

- Den primære forskel mellem vores og andre el-ladevirksomheder, er, at vi har vores eget system, som kan fjernaflæse forbruget via automatiserede processer. Stort set alle vores konkurrenter bruger tredjeparts it-udbydere til at aflæse forbrug, søge refusion og udbetale den, hvilket giver dem højere omkostninger, forklarer Christian Uttrup.

- Når vi selv er i stand til at kode, kan vi tilbyde skræddersyede løsninger. Vi har f.eks. partnerskaber med store bilvirksomheder, som skal kunne lade op på virksomheden og hjemme hos medarbejderne. Vi kan levere lige præcis det, der passer til deres behov, siger Christian Uttrup.

Da investor Anne Stampe Olesen fra Løvens Hule blev præsenteret for TakeCHARGE, var hun ikke i tvivl om potentialet.
- Jeg er virkelig imponeret over, hvor hurtigt Christian og Thomas har lavet en god og bæredygtig forretning. Det et meget spændende marked i vækst, som vi træder ind på, men det er komplekst for forbrugerne, og det kan være svært at gennemskue produkter til at oplade sin el-bil med. Det skal vi være med til at lave om på, siger den nye løvinde Anne Stampe Olesen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Thomas Rybak & Christian Uttrup, Owner/Indehaver TakeCHARGE, christian@takecharge.dk / Tlf.nr. 3126 9559
Christina Lund Bitsch, Kommunikation, Nordic Female Founders, Christina@nordicfemalefounders.dk